Här hittar du information om vår vision, vår värdegrund och olika policys vi jobbar utifrån. Har du frågor är du givetvis välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon!
Vision, värdegrund och policys
Vår vision
Vår vision är att vara den bästa, största och mest proaktiva bostadsförvaltaren i nordvästra Skåne och ledande i utvecklingen av bostaden.
Vår värdegrund
Vår värdegrund vilar på övertygelsen om alla människors lika värde, de kooperativa principerna och innebörden av våra fem värdeord: Engagemang – Trygghet – Hållbarhet – Omtanke – Samverkan. De inledande bokstäverna bildar tillsammans ordet ETHOS, som står för förtroende.
Jämställdhetspolicy
HSB Nordvästra Skånes (HSBs) övergripande målsättning är att jämställdhetsarbetet ska ingå som en naturlig och integrerad del i all vår verksamhet. Detta gäller för alla arbetsplatser och nivåer, även för ledning och styrelse. Kvinnors och mäns villkor, rättigheter och utvecklingsmöjligheter ska vara lika inom hela företaget.
Arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter ska inte vara beroende av kön eller ursprung. Jämställdhet inom HSB innebär att varje medarbetare ska behandlas och accepteras för den individ han eller hon är. Genom jämställdhet i alla perspektiv blir HSB ett attraktivt företag för såväl medarbetare som kunder.
Till denna policy kopplas en jämställdhetsplan som årligen revideras och utvärderas.
Vi ska:
Aktivt verka för att såväl fysisk som psykosocial arbetsmiljö lämpar sig för alla medarbetare.
Med det menar vi att arbetsmiljö och arbetsförhållanden ska anpassas så att såväl kvinnor som män kan arbeta på samtliga arbetsplatser inom företaget. Vi ska satsa på arbetsutveckling i syfte att förändra arbetets innehåll och arbetsorganisation.
Underlätta för alla medarbetare att förena arbete och föräldraskap.
Med det menar vi att underlätta för föräldrar genom att t.ex. möjliggöra nyttjande av flexibla arbetstider och att förlägga möten under ordinarie arbetstid. Av särskild vikt är att både kvinnor och män ges full möjlighet att vara föräldralediga eller ta ut ledighet för vård av barn.
Förebygga och förhindra trakasserier.
Med det menar vi att motverka handlingar som avser ovälkommet uppträdande och som kan uppfattas kränkande av medarbetarens integritet.
Ge alla medarbetare möjligheter till utveckling och utbildning.
Med det menar vi att alla med arbetare, oavsett kön, ska beredas lika möjlighet till utveckling inom ramen för sin kunskap, vilja och/eller förmåga. Dessutom ska utbildningsinsatserna präglas av ett jämställdhetsperspektiv.
Aktivt verka för en jämnare könsfördelning inom våra verksamheter.
Med det menar vi att åstadkomma en jämnare fördelning av kvinnor och män i skilda typer av arbeten och positioner samt att alltid verka för att lediga arbeten i så stor utsträckning som möjligt söks av och erbjuds både kvinnor och män. De arbetsgrupper som inte har nått en 60/40-fördelning ska arbeta aktivt för att nå en jämnare könsfördelning. Detta gäller för alla arbetsplatser och nivåer, även för ledning och styrelse.
Ge alla medarbetare lika lön och villkor för lika prestation då arbetet som utförs är lika eller likvärdigt och har jämförbar svårighetsgrad.
Med det menar vi att säkerställa att ingen medarbetare lönediskrimineras. Det är därför nödvändigt att på ett systematiskt sätt jämföra kvinnors och mäns löner. Dessa lönejämförelser ska beakta skillnader såväl inom som mellan grupper av anställda. De skillnader som inte kan förklaras med annat än kön ska åtgärdas.
Miljö- och klimatpolicy
HSB Nordvästra Skåne är en medlemsägd bostadskooperation. Vår styrka är medlemmarnas och medarbetarnas engagemang. Tillsammans strävar vi efter att vara en hållbar organisation och en långsiktig fastighetsägare som känner ansvar för miljö- och klimatfrågor.
Den grundläggande ambitionen i HSB Nordvästra Skånes miljöarbete är att så långt som möjligt sluta det naturliga kretsloppet och därmed bidra till ett uthålligt framtida samhälle.
Vi vill inspirera och tillsammans skapa förutsättningar för en miljöanpassad förvaltning med god kvalité. Vi ska:
- Följa de lagar och regler som berör oss samt aktivt söka nya kunskaper och ta del av nya rön.
- Säkerställa hälsosamma och energieffektiva bostäder vid både nyproduktion och renovering.
- Underlätta för bostadsrättsföreningen och övriga kunder att minska sin klimat- och miljöpåverkan genom att:
- ta varje tillfälle i akt att stödja våra kunder i att förbättra energiprestandan i sina fastigheter
- stödja våra kunder att hantera avfall på ett kretsloppsanpassat sätt samt göra detsamma i vår egen verksamhet
- Arbeta med energieffektiviseringar i våra egna fastigheter.
- I vår fordons- och maskinpark minska användningen av fossila bränslen till förmån för förnyelsebara bränslen och därmed minska klimatpåverkan.
- Ställa miljö- och hållbarhetskrav på leverantörer.
- Engagera och utbilda våra medarbetare att utföra sina arbetsuppgifter på ett miljöanpassat sätt.
- Arbeta för miljöanpassade tjänsteresor och klimatkompensera för ev flygresor.
- Utgå från betydande miljöaspekter när vi sätter miljömål och arbeta för ständiga förbättringar.
- Tillämpa lagar, förordningar, regler och andra myndighetskrav.
Etikpolicy
Vårt företag ska i alla sammanhang präglas av öppenhet och transparens. Allt vi gör ska utifrån moraliska och etiska grunder tåla en öppen granskning. Vi eftersträvar en oklanderlig affärsetik.
- Vi ska alltid följa gällande lagar och förordningar.
- Vi respekterar affärspartners, och alla individers integritet.
- I våra affärsrelationer får mutor och bestickningar aldrig förekomma.
- Vi anser att det är vårt och andra företags sak att engagera sig i för mänskligheten viktiga frågor såsom miljö-, klimat-, sociala- och rättvisefrågor. Vi är medvetna om att vi har ett ansvar och att våra beslut påverkar utvecklingen. Vi vill ge våra medarbetare möjlighet att kombinera arbetet med socialt och kulturellt engagemang.
- I enlighet med vår övertygelse om alla människors lika värde vill vi ge alla lika möjligheter till anställning och att utvecklas i företaget. Vi accepterar ingen form av trakasserier, diskriminering eller främlingsfientlighet.
- Vi ska sträva efter att alla våra affärspartners följer principerna i våra etiska riktlinjer.
Kvalitetspolicy
Bedömning av kvalitet är en bedömning av ett ämnes, en varas eller en tjänst beskaffenhet och resultat.
Kvalitet kan bedömas utifrån funktionalitet, hållbarhet och miljöpåverkan vid framställning och drift. Kvalitet kan också bedömas utifrån estetiska och mer sinnliga upplevelser. Kvaliteten sitter då i brukarens eller betraktarens ögon.
Våra mantran som ”Noga utvalt”, ”Rent och snyggt”, ”Det ska synas att det är HSB”, ”Nolltolerans mot fel i bland annat nyproduktion” är exempel på våra kvalitetsambitioner.
Vi vill engagera alla i ständiga förbättringar så att vi kan erbjuda våra kunder tjänster och bostäder som överträffa deras förväntningar.
Visselblåsarsystem
HSB har infört ett nationellt visselblåsarsystem som är till för att anonymt rapportera misstänkta allvarliga oegentligheter inom hela HSB – alla bolag, regionala föreningar och bostadsrättsföreningar som verkar under HSBs varumärke. Vad och vem kan jag anmäla? Hur hanteras tipsen? Hur lämnar jag en anmälan?