Bra att veta

Här har vi samlat fakta som är bra att veta för dig som bor i en bostadsrätt.

Återställ filter

Autogiro

Autogiro, Avgift, Avier, E-faktura, Hyra

Att betala månadsavgiften eller hyran via autogiro är tryggt och säkert. Beloppet dras automatiskt från ditt konto sista vardagen i månaden och du får i god tid besked om hur mycket som kommer att dras. Anslut dig till tjänsten genom att anmäla dig på din internetbank eller genom att fylla i blanketten via länken nedan.

För att ansluta dig till tjänsten fyller du i blankett här >

Vi skickar därefter anmälan till banken och är alla uppgifter korrekta går det snabbt att få igång autogirot. Så fort vi fått godkännande från banken skickar vi en bekräftelse till dig. Då är ditt autogiro aktivt och du kan se kommande dragning på din internetbank.

Om några uppgifter saknas eller är felaktiga kontaktar vi dig via brev, så att du kan komplettera din anmälan.

Om du har ett aktivt autogiro och pengarna inte dragits, så beror det oftast på att det saknats täckning på kontot. Autogirot dras natten till den sista vardagen i månaden. Finns det inte tillräckligt med pengar på kontot då, görs automatiskt nya försök i ytterligare två vardagar. Sedan avbryts den automatiska betalningen och den måste i stället göras manuellt.

Det går att kombinera autogiro och e-faktura. Det kallas e-autogiro. I stället för specifikation på papper i din brevlåda får du fakturan direkt till din internetbank kring den 12e varje månad. Till skillnad från e-faktura behöver du inte godkänna betalningen – den dras automatiskt.

Avier

Avgift, Avier, E-faktura, Hyra, Uthyrning

Avier för inbetalning av avgift/hyra skickas ut kvartalsvis. Du får alltså vid varje tillfälle avier för de tre kommande inbetalningsdatumen.

Om du inte har fått någon avi ska du börja med att kontrollera om den har kommit som e-faktura till din internetbank och att vi har rätt adress till dig. Kontakta din förening eller HSB Nordvästra Skåne, så får du hjälp.

Om du har blivit av med en avi så kan du själv hämta den här >

Månadsavgiften betalas i förskott. Om du precis har flyttat in i din bostadsrätt och tillträdesdagen är mitt i månaden så har innevarande månads avgift betalats av säljaren. Det beloppet korrigeras på tillträdesdagen av mäklaren, om ni inte kommit överens om annat. Om tillträdesdagen är den första eller sista i månaden så är det köparen som betalar den kommande månadsavgiften. Avierna får du när överlåtelsen är registrerad. Den första avin har då framskjuten sista inbetalningsdag. Vid inflyttning kan det alltså bli två inbetalningar samma månad, för innevarande och kommande månad.

Om du har sålt din lägenhet och har avier kvar, så ska du inte lämna över dessa till köparen. Köparen får sina egna avier när överlåtelsen är registrerad. I övrigt gäller samma som ovan vid tillträde mitt i månaden respektive den första eller sista i månaden.

Om du råkat dubbelbetala din månadsavgift kan du välja mellan att ha beloppet till godo vid nästa avisering, eller att få pengarna utbetalda. Hör vi inte av dig så har du automatiskt beloppet till godo. Vill du ha dem utbetalda så kontaktar du oss med uppgift om bank, clearingnummer och kontonummer.

Det kan hända att man använder fel OCR-nummer vid inbetalning. Om du har använt ett gammalt nummer, eller numret som tillhör en kommande avi, så känner systemet vanligtvis av detta och pengarna kommer rätt ändå. Men för säkerhets skull rekommenderar vi att du kontaktar oss, så att vi kan kolla att det blivit rätt.

E-faktura

Avgift, Avier, E-faktura, Hyra

Att betala med e-faktura är bekvämt, enkelt, kostnadsfritt och miljövänligt. E-faktura är en digital faktura som du får till internetbanken. Alla uppgifter är ifyllda i förväg och du behöver bara godkänna betalningen, så sker den automatiskt på förfallodagen. Alla banker erbjuder betalning via e-faktura och du anmäler dig direkt i din internetbank.

Det går att kombinera autogiro och e-faktura. Det kallas e-autogiro. I stället för specifikation på papper i din brevlåda får du fakturan direkt till din internetbank kring den 12 varje månad. Till skillnad från e-faktura behöver du inte godkänna betalningen – den dras automatiskt.

Påminnelser

Avgift, Avier, E-faktura, Hyra, Påminnelser, Uppsägning/vräkning

Om vi inte mottagit betalning för din månadsavgift, ett hyresobjekt eller en utskickad faktura så skickar vi en påminnelse. Detta är för att uppmärksamma dig på att avgiften eller hyran ligger obetald hos oss. Detta kan naturligtvis ha många anledningar men börja med att kontrollera så att du betalt rubricerad faktura och så att uppgifterna du angav vid betalningstillfället var rätt. Har du autogiro så kontrollera med din bank varför dragning inte kunde göras. Har betalningen av någon anledning uteblivit så bör du betala manuellt snarast.

För vidare felsökning kan du kontakta oss så hjälper vi dig vidare >

Hittar du inte vad du letar efter?